Friday, January 24, 2014

Hasil tukaran 8 2#: Sepasang Syiling 1 sen 1973

Salam

Post kali nie nak cerita pasal syiling 1 sen 1973.  Syiling nie boleh mencecah harga kalu very fine RM25 Sekeping. Tetapi itu untuk jenis melekat magnet sahaja.

Syiling 1 Sen di buat dalam 2 jenis bahan yang berlainan. Satu jenis copper and satu lagi Cooper Clad Steel.

Copper = Tak melekat magnet
Copper Clad Steel= melekat magnet.

So ramai collector mencari jenis boleh melekat magnet untuk tahun 1973

maklumat lanjut korang boleh baca dalam blog nie

>>>>what coins need to test for magnet<<<

So sebenarnya aku dah memang dapat sekeping yang ada lekat magnet. but aku masih mencari tak melekat magnet untuk membuat perbandingan. Akhirnya tukaran ke 8 nie aku dapat sekeping jenis copper. Harga untuk syiling nie tak la mahal pun dalam RM4 sekeping

ini yang aku dapat. Copper 1973 tak melekat magnet



Then kat bawah nie video perbezaan antara copper and copper clad steel





Kalu sapa2 yang ada 1970 ( lekat magnet)  and 1976 (tak lekat magnet) harga boleh RM1K sekeping


2 comments:

  1. sya ada duit syiling x melekat dn melekat..

    ReplyDelete
  2. Saya ada 4 keping syiling 1 sen 1973 dan syiling 1 sen 1968 x lekat magnet

    ReplyDelete